Treningsuke med parøvelser: knebøy på én fot

Styrketrening Trening

Hei alle spreke!

Nå har vi akkurat gått inn i et nytt år, med masse nye muligheter på alle områder. Mange skriver nyttårsforsett for det nye året, og hos mange handler ofte ett eller flere av disse om trening. Trening er jo det vi på EXOLO virkelig brenner for, og vi ønsker hver dag å kunne spre så mye treningsglede som overhode mulig! Forsettene er nok forskjellige, og kan være alt fra å melde seg inn på et treningssenter og trene én gang i uken, til å fortsette å trene fire dager i uken og øke 10 kg på en øvelse i løpet av året. Uansett hva målet ditt er, er vi opptatt av at trening skal være gøy. Det skal ikke være nødvendig å måtte slite seg gjennom spinningtimen uten å synes det er gøy i det hele tatt, og man skal ikke trene fordi man må. Å finne treningsgleden kan til tider være vanskelig og vi har alle gode og dårlige perioder – slik er det bare. I de dårlige periodene gjelder det da å finne ut av de tingene du synes er motiverende, og dette kan for eksempel være å kjøpe deg nytt treningstøy eller å sette deg konkrete mål med treningen. Noe vi finner motiverende er å trene sammen med noen – en venn, kjæreste, ektefelle, ansatt osv. Når man trener sammen med noen kan man motivere hverandre samtidig som det også er sosialt og gøy. Hvis man skal trene sammen med noen kan man til og med bruke hverandre som treningsapparater og vekter – da blir det enda gøyere! For å inspirere til sosial egentrening skal Amanda og Linn denne uken demonstrere parøvelser som er både effektive, morsomme og utfordrende.

Første øvelse ut er knebøy på én fot:

Når du gjør knebøy trener du primært sete, forside og bakside lår, men også kjernemuskulatur. Når du gjør øvelsen på én fot får du aktivert kjernen enda mer og i tillegg trent balansen din. Én fots knebøy er en veldig fin øvelse for deg som kjenner at du behersker teknikken på vanlige knebøy godt, og når du gjør øvelsen sammen med noen får dere dessuten litt hjelp i hverandre også!

Viktig å tenke på når man gjør knebøy er å legge vekten på hele fotbladet – ikke foran på tærne. Det er også viktig å passe på å ikke ha svai i ryggen, men å hele tiden holde den rak. Dybde i knebøy varierer veldig fra person til person, ettersom folk med bedre mobilitet vil komme seg lengre ned i knebøy enn folk som ikke har så god mobilitet – dette er en treningssak.

Exolo

Exolo

Book time